Weefwerk

Weefwerk
Wát een vrijheid voor het weefwerk.. eindelijk van het getouw

dinsdag 28 mei 2013

Zo, het is mooi weer.. even de geweven doeken aan de lijn en fotograferen. De kleuren kunnen niet helemaal kloppen.
De schering is 16/2 katoen (erg dun, maar zó lekker zacht. V.l.n.r.: 3 doeken, ingeslagen met ongebleekt durable nr. 10, doek, ingeslagen met linnen (glanst mooi) , doek, ingeslagen met scheringmateriaal- kleuren. Helemaal rechts een wafeldoekje, ingeslagen met scheringmateriaal.
Het haspelen was leuk, het opbomen was "gevaarlijk" i.v.m. het breken van draden, maar het weven was geweldig om te doen.
Alle doeken zijn heel heet gewassen, want ze moeten het natuurlijk wel doen in het gebruik.
Deze keer zijn ze met de naaimachine afgewerkt. Eigenlijk doe ik het liever met de hand en meestal gebeurt dat ook.
Het boeit: materiaalkeuze, kleuren, patronen, maar vooral ook dát, wat in je hoofd gebeurt, als je aan het weven bent.
Het wordt tijd, dat er "bejaardenhuizen" komen, waar mensen hun vaardigheden kunnen blijven gebruiken: mannen én vrouwen moeten toch ook op hoge leeftijd kunnen doen wat ze het liefste doen.
Lege kantoorgebouwen ombouwen???????

5 opmerkingen:

  1. Wat heb je prachtige doeken geweven en ik vind het zo leuk dat je vertelt wat je gedaan hebt. Ik gebruik ook graag 16/2 katoen als schering. Het is even wat werk om te haspelen en in te rijgen maar je krijgt echt wat moois!
    Ik moet er ook niet aan denken dat ik mijn hobby's op moet geven omdat ik kleiner moet gaan wonen. Zo ver is het gelukkig nog niet.
    Doen waar je zin in hebt. HEERLIJK.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor het compliment. Ik ben de doeken nu aan het uittesten. Vind ik prettig,voordat ik verder ga met dezelfde formule. Binnenkort, op 13 juli is er weer een kersenfestival en ik sta daar met 1,of 2 weefvriendinnen. We laten ook weer weven door voorbijgangers en we zullen werkstukken laten zien. Misschien verkopen we ook nog iets.

    Wat betreft het wonen: Ik heb al veel geluiden gehoord, zoals jij en ik die geven. Ik denk, dat we door moeten zetten om onze hobby/ons werk mee te nemen naar waar-dan-ook! Er is toch ook een Rosa Spier-huis?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Top handdoeken. Helemaal eens met Bommelmien, ik gebruik ook veel 16/2 katoen van Bockens. Hartstikke mooie glans en zacht!
    Lekker, gewoon lekker weven, en inderdaad, we zouden dat op elke leefplek moeten kunnen blijven doen.
    gr.
    betty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, Betty. Misschien komt het nog eens zo ver, dat een aantal "oude" weefsters en wevers een "verlaten" school tegen een heel zacht prijsje mogen huren.Als alles op de fiets, met de bus en lopend te bereiken is.... ideaal!" En natuurlijk beregezellig en je kunt elkaar dan helpen.
      gr. Immy

      Verwijderen
  4. wenn ich in ein Altenheim gehe dann nur in eines mit Webstube!! und wenn ich meine Spinnräder und Webstühle mitbringen muss..liebe Grüße wiebke

    BeantwoordenVerwijderen